tiistai 12. toukokuuta 2015

Järki- vai tunneihminen?


Tunne vai järki ihminen?
Monesti puhutaan, että ihminen on joko tunne tai järki ihminen. Luin muutamista blogeista tästä aiheesta rupesin itsekkin miettimään kumpaanko kategoriaan itse kuuluisin. Alkuun mietin heti, että olen täysin tunne ihminen eikä järjellä oikeestaan oo koskaan minkäänlaista sanavaltaa mun päässä. Ja niin se aikalailla on. Mä oon sellanen ihminen, että tunnen kaikki mun tunteet tosivoimakkaasti. Mulla ei oikein ikinä oo sellaista tasaista kyytiä, vaan kun innostun, innostun tosi voimakkaasti, kun oo surullinen niin silloinkin meen niinä hetkinä kyllä tosi syvälle siihen surun tunteeseen. Kun ihastun johonkin, ei siinä paljon järjellä oo sana valtaa, kun oon päässäni jo niin innostunut ja ihastunut ettei muulla vaan oo väliä. Välillä mietin, että ois aika paljon helpompaa, jos ei kokisi jokaista tunnetta niin voimakkaasti. Sillä kun innostuu kovaa ja nopeasti, on pettymyskin suuri. Oon kuitenkin oppinut, että myös ne pettymykset kuuluu elämään ja mä vaan tunnen kaikki tunteet voimakkaasti ja sen on osa mua. Sillä kaikki tunteet vaan kuuluu tähän elämään ja musta ne kaikki tunteet pitää myös uskaltaa kokea ja tuntea.


Silti en sanoisi, että olen 100% tunne ihminen. Sillä myös välillä, tuo järki puolikin osaa tulla aika vahvastikin esille. Järkeily tulee vain erilailla esiin. Vaikka tunne määrääkin mun teot niin silti järkikin sinne mahtuu aina välillä mukaan. Jos vaikka oon päättänyt, että haluan jotain asiaa, niin oon hyvin päättäväinen ja tällöin en anna tunteilun välttämättä vaikuttaa, vaan järkeilen asian ensin. Mitä mä teen ja miten, jotta pääsen siihen tiettyyn lopputulokseen. Myös kun kavereiden kanssa puhuessa on  mun helppo miettiä asiat järjen kautta ja saatan itekkin ihmetellä miten saan ajateltua niin täysin järjen kautta asioita, ilman että tunteet sotkeet ajatukset. Järkeily tulee myös silloin esiin kun olen esim. surullinen, kun ensin olen kokenut sen järkyttyvän tunne hyökyaallon on mun järki ajattelu se mikä mut yleensä nostaa siitä ylös ja sitten innostun jostain järkeily asiasta ja näin oon taas iloinen ja kiitollinen kaikesta. Mä oon myös aika suunnitelmallinen. Tai en ehkä suunnitelmallinen, mutta tykkään siitä että asiat sovitaan etukäteen ja järjestellään asiat valmiiksi. Jos vaikka lähden reissuun tykkään, että on kaikki hotellit ja muut valmiiksi jo varattu ja katsottu. En osaisi lähteä reissuun vaan tunne fiiliksellä ja niin, että katsoo sitten mitä paikan päällä tapahtuu. Vaikka tämä olisikin varmasti kivaa on mun luonteelle mukavamman kuuloista varata kaikki mahdollinen aina etukäteen, ettei sitten paikan päällä tarvitse miettiä.


Eli vaikka oonkin luultavasti 98% tunne ihminen niin silti musta niissä vaikeissa tilanteissa tulee esiin se 2% järki ajattelua. Kaikki elämän suuremmat päätökset kuitenkin teen täysin tunnepohjalta. Me eletään vaan kerran ja musta on hyvin tärkeetä kuunnella omaa sydäntä, omaa hyvää oloa, omia tunteita, koska miksi tuhlata elämää niin ettei elä sitä omien tunteiden kautta? Mulle on hirveän tärkeetä, että mulla on itelläni tunne tasolla fiilis kaikista asioista ja että ne tuntuu sydämmessä oikealta, en ikinä pystyisi tekemään jotain päätöstä vain järjen pohjalta. Vaikka ois kuinka järkevää tehdä joku päätös, mutta mun sydän sanois muuta niin kuuntelen aina omaa sydäntä. Uskon, että loppupeleissä se sydän kyllä kertoo, mikä päätös on oikein ja mikä väärin. Mä en ikinä halua olla mukana missään jos en voi olla mukana vähintään 110prosenttisesti ja siihen tarvitaan se tunne fiilis.

Mut mites siellä, me kaikki ollaan niin erilaisia, 
ootteko te enemmän tunne vai järki ihmisiä?
Ja vaikka oisitte enemmän toista tyyppiä niin osaatteko silti isommissa päätöksissä huomioida tavallaan sen toisen puolen vai meettekö vaan täysille sen tunnen tai järjen mukaan?

4 kommenttia:

  1. Beautiful photos:) xx
    Bianka
    http://ruhamania.blogspot.hu/
    Giveaway on my blog here -> http://ruhamania.blogspot.hu/2015/05/giveaway-with-znu.html

    VastaaPoista
  2. Siis ihan kun omaa tekstiä olis lukenut! :) Oon kyllä kans sitä mieltä, että un jotain trhdään, niin siinä pitää olla sitä tunnetta pelissä!:)<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivakuulla<3 niinpä mustakin joko olla täysillä mukana tai sit ei ollenkaan!!

      Poista