sunnuntai 30. elokuuta 2015

KROATIA DAY TWO

Toisena päivänä meidän oli tarkoitus suunnata heti rantsuun, mutta kun ilma olikin pilvinen niin päätimme hyödyntää ilman ja lähteä kävelemään ympäri puistoaluetta joka sijaitsee aivan vanhankaupungin vieressä. Kun kiipeää portaat tuohon puiston alkuun avautuu jo heti huima näkymä Splitin kaupungin ylle(näkyy alimmasta kuvasta^). Tuo alue oli muutenkin todella kivaa, kun oli ihan kunnolla erilaisia puita ja pensaita eikä vain hiekkaa ja kiviä. Kerkesimme kävellä jonkin aikaa, kunnes todettiin että kohta alkaa satamaan ja käännyimme takasin päin. Kerkesimmeki juuri sopivasti ravintolaan, jotta vältyimme kastumiselta. Tuossa heti portaiden päässä sijaisee ravintola, missä kannattaa kyllä käydä sillä ravintolan terassilta avautuu upeat näkymät Splitin kaupungin ylle. Kun olimme syöneet lähdimme kotiin sillä vettä edelleen tihkutti. Minä suutuspäissäni rupesin sitten päiväunille, mikä oli hyvä veto sillä matka väsymystä oli takana. No onneks nukuin sillä kun heräsimme päiväunilta oli pilvet kadonneet ja aurinko paistoi taas täydeltä taivaalta ja sen jälkeen paistoikin koko loppu loman!

Niinkuin jo aiemmassa postauksessa kerroin vanhan kaupungin keskellä sijaitsevasta palatsi alueesta, niin toisena päivänä otimmekin suunnaksi kiivetä palatsin aukiolla olevaan kello torniin! Torniin kiipeäminen maksoi 2euroa(15kunaa) joten paljoa se ei kukkaroa keventänyt. Kuitenkin mulla meinas olla vaikeuksia kiivetä tuonne. Mulla on aika paha korkeanpaikankammo ja portaat ylös olivat vain seinässä kiinni olevat metalliportaat, jotka heiluivat koko ajan. Ja ihmisiä oli kellotornissa koko ajan paljon ja mä vaan mietin millon joku ruuvi pettää ja kaikki tiputaan alas.. Onneksi ei kuitenkaan portaat pettäneet ja ylhäältä sain nopeasti otettua kameralla kuvia. Mulla oli tosi fiksusti mukana vaan kiinteä 42mm putki joten en saanut sellaisia kuvia missä olisi ollut koko vanha kaupunki. Ylhäätä tulin kyllä aika nopeaan alas tuohon kivitasolle, missä nuo kuvat mustakin on otettu. Tuo taso oli paljon alempana plus reuna ei oikeasti loppunu tuohon missä istun, vaikka siltä näyttääkin, niin tämäkin pelkuri uskalti ottaa tuossa reunalla kuvia. Kellotornissa käynnin jälkeen lähdettiinkin taas vaan haahuilemaan ympäriinsä.

Splitin keskustassa oleva rantabulevardi. Tuo ranta bulevardihan on tosiaan uusi ja rakennettu vasta viimevuosina Splitiin ja se on jakanut ilmeisesti monen paikallisen mielipiteen siitä oliko se järkevä ratkaisu vai ei. Itse en tiedä millanen paikka on ollut ennen, mutta itse kyllä tykkäsin myöskin tuosta uudemmasta kadun tyylistä, tuli niin loma fiilis sitä pitkin kävellessä palmuja katsellessa. Ranta aluea oli myös kivan selkeä, minkä takia liikkuminen oli todella helppoa ja ai, että tota turkoosia vettä<3_<3

Kävelyiden jälkeen käytiinkin syömässa pizzaa minkä jälkeen lähdimme vielä ilta uinnille läheiseen rantaan. Oli jo sen verran pimeää, ettei näissä kuvissa vielä näy se veden väri, mutta toi oli eka kerta kun mentiin reissussa uimaan ja tämä tyttö oli niin innokas vesipeto ettei mitään järkee!! Oisin voinut vaan ikuisuuden uida ja snorklata(huom: leikkiä merenneitoa..) tuolla. Odotettiin rannalla niin kauan kunnes aurinko laski ja se maalasikin taivaan ihan uskomattoman kauniin näköiseksi.

Rannalta lähdettiinkin sitten kävelemään kohti kotia. Splitissä on kyllä niin upeaa kaikki vanhat rakennukset ja esim. nämä portaat. Aina rannan kautta meidän oli nopeampi reitti mennä näitä portaita pitkin meidän talolle. Ei edes ajateltu sitä, miten upealta tuolla portaiden päällä kaupunki näyttää yö aikaan, mutta onneksi tosiaan mentiin tuota kautta kotiin sillä portaiden päältä avautui tälläinen näkymä:

Todella upea Split ilta valaistuksessa!! Tuossa oli niiiiin romanttista seistä kahdestaan ja katsoa vaan tuota upeaa valo loistoa. Tuonne portaille kannattaa siis ehdottomasti kiivetä myös pimeällä katsomaan kaupungin ylle, omallalaillaan vielä tunnelmallisempi näky kuin päivän valossa. Tuossa me sitten hetki vaan seistiin ja tuijoteltiin tuota näkyä ja oltiin niin onnellisia, että päästiin yhdessä reissuun<3
Siitä sitten taas pikkuhiljaa hipsittiin kottiin nukkumaan, sillä seuraavana päivänä oli tiedossa rantsupäivä!! Joten huomenna tulossa kuvia turkoosista vedestä, joten kannattaa pysyä huomenna kuulolla täällä;)
Nyt toivotan teille hyvä yötä, sillä huomenna alkaa arki ja heti aamusta suuntaan töihin,
mutta palataan huomenna kroatia day tree:n kanssa!
pus

1. Harmi et teille sattu sadettakin matkalle :( Vaikka onneks vaan yhtenä päivänä! Upeat näkymät kyllä yöaikaan<3

1. Niinpä, mutta onneksi tosiaan vaan yhtenäoäivänä!!=) Joo se kaupunkin oli niin upeen näkönen!!

2. Tosi upean näköistä kyllä tuolla! :) ja kiva että kelit ovat suosineet lukuunottamatta tuota pientä sadetta!

1. joo siellä oli kyllä upean näköistä, ei se upeus ees välity tarpeeksi näistä mun kuvista!! Niinpä onneksi vain yhtenäpäivänä satoi, ois voinu olla huonomminki!=)