keskiviikko 26. elokuuta 2015

KROATIA PART ONE

Nonii nyt sitä ollaan taas turvallisesti täällä koti Suomessa! Eilen tosiaan saapui lento Helsinkiin ja eilinen ja tää päivä onkin mennyt ihan vaan ollessa. Matka meni ihan tosi kivasti. Mitään kamalaa ei sattunut ja kaikki meni kivasti. Paitsi, jos mun se musta jumpsuit, mikä on mun lempi vaate ei jostain ihmeellisestä paikasta ilmaannu niin ilmeisesti siivoja päätti viedä sen itselleen... Mutta ei siitä nyt enempää aloitetaan tämä eka reissu postaus meidän ekalla päivällä Splitissä!

Saavuimme tosiaan tiistaina noin 11 aikaan Splitiin. Lentokentältä oli helppo hypätä bussiin joka vei meidät sitten kaupunkiin. Ajattelin tehdä sellaisen info postauksen erikseen missä kerron hintoja ja busseja tarkemmin niin en näissä matka kertomuksissa takerru niihin vielä enempää.
Bussi jätti meidän aivan vanhan kaupungin viereen, joten lähdimme siitä suoraan etsimään meidän apartmenttia. Suuntasimme siis kohti respaa, josta saimme avaimet. Paikka löytyikin yllättävän helposti ja saatiin vielä kuulla, että meidän kämppä onkin jo vapautunut. Niinpä lähdettiin heti käppäilemään kohti kotiamme. Respasta lähti myös yksi työntekijä mukaan joka saattoi meidät talolle näytti miten kaikki toimii, joten vastaanotto oli todella kiva ja tiesin, että tulemme viihtymään erinomaisesti. Respan mies myös kirjoitti meille karttaan hyviä ravintolaita, rantoja, pyörävuokrauspaikka yms. mitkä helpottivat paljon meidän matkaa.

Ei jääty kuitenkaan hotellille sen enempää ihmettelemään vaan suunnattiin heti yhteen suositelluista ravintoloista joka olikin aivan meidän kämpän vieressä. Paikan nimi oli Tinel ja ruoka oli kyllä hyvää! Itse söin risottoa, mitä oli paljon tarjolla joka paikassa oikeastaan. Listoilla oli paljon mereneläviä. Olinkin koko viikon ihan taivaissa, sillä rakastan kaikki simpukoita, rapuja yms. Yleisin ruoka mitä ihmiset tilasivat olikin kalaa. Itse en kalaa maistanut, mutta S maistoi ja sanoin sen olleen hyvää.

Ravintolan jälkeen lähdettiin vaan käppäilemään ympäriinsä ja rakastuin paikkaan kyllä heti!! Siis se vesi oli niiin uskomattoman kirkasta etten oo ikinä nähny. Jotenkin odotti, että ei se voi olla niin kirkasta kuin kaikissa kuvissa mutta niin se vaan oli. Itseasiassa se oli jopa kirkkaampaa ja upeamman näköistä siellä luonnossa. Se oli vaan niin kirkasta, että siitä edes saanu silmiään irti. Heti tonne saavuttua ihmettelinkin miten Kroatia on pystynyt pysymään niin piilossa turisteilta niin pitkään, sillä toi on aivan upea paikka vielä lyhyen lentomatkan päässä! Ja näissä kuvissa vesi ei vielä näytä niin kirkaalta mitä se oli, kunhan jaan tänne rantapäivän kuvia, niin tekin näätte miten turkoosia ja kirkasta se oli!
Rannassa kiertelyn jälkeen mentiinkin vähä freesautumassa ja lähdettiin tutkimaan vanhaa kaupunkia.

Ylin kuva on tosiaan vanhan kaupungin keskellä sijaitsevassa palatsissa. Palatsi on rakennettu joskus rooman keisarin aikaan ja on edelleen upea nähtävyys. Mua itseäni kiinnostaa historia paljon, joten kaikki tälläiset vanhat rakennukset, kiinostavat mua kovin! Paikasta tulee lisää kuvia myöhemmissä postauksissa. Sillä mentiin seuraavina päivänä käymään tuolla sijaitsevassa kellotornissa. Alin kuva on taas palatsin alta, jossa nykyään on paljon turistukojua ja muuta, mutta silti paikassa oli käytävä sillä olihan toi ihan hulppea, kun miettii miten kauan sitten paikka on rakennettu ja edelleen se on kunnossa.
Kun oltiin tarpeeksi kierrelty lähdettiin etsimään jotain ruokapaikkaa ja löydettiinkin upea ravintola vanhalta pieneltä kujalta.

Oli niin tunnelmallista ja romanttista syödä tuolla. Siinä oli niin erityinen tunnelma koko paikassa. Ei sitä osaa ees selittää ja vielä huonommin taltioida kuviin, kun ulkona oli jo ruokailu hetkellä niin pimeää.
Paikasta kerron vielä vähän lisää mun info postauksessa, mutta ruoka oli hyvää<3_<3
Illallisen jälkeen käveltiin vielä hetki minkä jälkeen lähdettiin "kotiin" nukkumaan, sillä oltiin kuitenkin molemmat väsyneitä matkan teosta.
Tämä eka päivä oli vähän tälläinen sekava, mutta jospa tästä postauksesta edes vähän välittyy tunnelma meidän ekalta päivältä:)
Seuraavina päivinä tulleekin sitten aurinko fiilistely kuvia liiakseen;)
p.s sori mun eritäin huonosta tekstillisestä ulos annista, tiiän että jotkut lauseet on sekavia, mutta en yksinkertaisesti osaa korjata niitä parempaan muotoon tässä väsyneenä..

1. Reissupostaukset ovat niin parhaita, en malta odottaa lisää ja varsinkin niitä rantakuvia kun itsekin rakastan kirkasta ja turkoosia vettä 8) Ihan mahtavia kuvia ja niin tunnelmallisen näköistä tuo ruokailu tuolla pikkukujalla ♥ Ihanaaihanaa reissukuume kasvaa vaan itsellä ♥♥

1. Jee kiva et kiinnostaa sillä näitä reissu kuvia riittää aika paljon vielä postailtavaksi;) Itellänikni alkoi reissu kuume heti kun pääsi suomeen vaan takaisin, heti tekisi mieli uudestaan ulkomaille!!

2. Oolalaaa, matkakuviaaa<3 Mää vaan niin rakastan tämmösiä postauksia, joten saa tulla reippaasti lisää! 8) Voi että teillä on varmaa ollu romanttinen dinneri tuolla kujalla :]

1. Noni hyvä sillä näitä kuvia tosiaan riittä vielä hetkeksi julkaistavaksi!!=)) Joo oli kyllä aika täydellinen ruokapaikka:))

3. Kuulostaa ja näyttää ihan tosi kivalle! Reissupostaukset on kyllä parasta luettavaa :) Kelpaisi kyllä tuollainen reissu tännekin :D ♥

1. Meillä olikin kyllä hauskaa!=)) Juu niin munkin mielestä ja kiva jos sustakin näitä riittää nimittäin hetkeksi julkaistavaksi;D Se ei auta ku varata lomaa;)